foto1 foto2 foto3 foto4 foto5 foto6 foto7 foto8
Ha tehát a Fiú megszabadít titeket, valóban szabadok lesztek. Ján 8,36

PSG

Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

Elmúlt nyáron feleségemmel feltérképeztük Tiszafüredet egy esetleges kajaktábor reményében, mivel nekem van vízitúra-vezetői engedélyem, a gimnáziumnak pedig kajakjai.
A szervezésben és lebonyolításban nagy segítségemre volt Dr. Baukóné Baksai Edit AJTP-programfelelős, akivel már több sikeres sítábort levezettünk.

Július 17.-én délelőtt elindultunk egy vállalkozó szellemű csapattal Közép-Európa egyik legszebb vizes élőhelye felé. Dél körül foglaltuk el szállásunkat egy vízközeli kempingben.
A „Vízitúra-Totó” kitöltésével mindenki bizonyította, hogy elsajátította a vízijárművekre vonatkozó szabályokat, így semmi akadálya nem volt a vízre szállásnak. A sekély parton mind a kajakokkal, mind a kenukkal ki kellett próbálni a beszállást, a kanyarodást, tolatást és a kiszállást. Nagy örömöt okozott a parton lévőknek a hajósok kötelező beborulása.
A szorosan becsatolt mentőmellény természetesen állandó tartozéka volt hajósainknak.
Testnevelés ötösért a legügyesebbek a vízen másztak be ingatag kajakjaikba.

2011 vizitabor kep

Másnap a túraútvonalak nagy ismerője, Végh József vitt el bennünket egy négyórás túrára.
A Tiszát átszelve egy zsilipkapun jutottunk be az Aponyháti - csatornába. Csodálatos dolog volt ezen a szűk, kanyargós folyosón evezni, az elején gyékényes között haladt az út, majd beért egy erdős részbe. A gyékényes részen sok vízinövény is színesítette az utat, békatutaj, rucaöröm, békabuzogány, békakorsó, tavi lórum, ebszőlőcsucsor, néhány tündérrózsa. A fák közé beérve fölénk borult az erdő és a szűk, kanyargós ösvényen haladva olyan érzésünk volt, mintha valamilyen trópusi tájon járnánk. Aki itt hibátlanul végig tudta kormányozni a hajtűkanyarokkal tűzdelt csatornát, rögtön megkaphatta volna a „vízijogsit”.
Olyan kormányosunk is volt, aki fűzfaágakkal fésültette meg legénységét. Kiérve egy nagy tóra (Szartos) belekeveredtük egy csodálatos növénytengerbe, ahol csónakok által kialakított kis ösvényen tudtunk haladni úgy, hogy két oldalt a sulyommezőt lapátoltuk. A sulyommezőt, élénksárga virágfoltok – tündérfátylak - tarkították. Közben elhaladtunk egy madártelep közelében, ahol szürke gémek, bakcsók, kiskócsagok, nemeskócsagok, küszvágó csérek, szárcsák keresték táplálékukat és a horgászok ellenségei, a nagy halrablók, a kárókatonák szárítgatták szárnyaikat.
Visszaúton a Tiszáról egy olyan csatornára fordultunk be, ahol többek csónakja is megfeneklett a finom szemcséjű homokban, itt a túravezető engedélyével hűsölhettünk a másfél méteres vízben.

Harmadik nap délelőttjén kerékpárokkal tekertünk el a Szabics - kikötőbe, ahonnan egy komphajó vitte át csoportunkat egy szigetre, ahol a Tiszavirág Ártéri Tanösvényt járhattuk be.
Egy „ízesbeszédű” helybéli ember mutatta be táblák segítségével a kérész rövid életciklusát a Tisza - tó élővilágát, a vesszőfonók, teknyővájók és halászok munkáját. A belső tó vízi töklevelessel borított vizén népszerű volt halászladikokat irányítani.
Délután megtettük a kb. 6 km hosszú „Kiskört”, amely felkészített volna a másnapi egész napos túrár

Negyedik nap vízzáró zsákokba csomagolva cuccainkat elindultunk meghódítani a Valki- medencét Bartóki Józsi barátom segítségével. Gyanús volt, hogy egy szűk csatornába érve két horgászcsónak is állt és mindkettő adta az információt, hogy a Nagy – Morotvára még véletlenül se menjünk ki a nagy hullámzás miatt. Természetesen a helyiek tanácsát megfogadva hátraarcot végzett a flottánk a szűk csatornában.
A hullámzó Tisza keresztezte visszautunkat. Rövid kupaktanács után úgy döntöttunk, hogy nem várunk tovább, mert a viharos szál még erősödhet. Az átlós átkelés technikáját megbeszélve elindultunk. A mentőmellényes diákok nagy kalandnak élték meg a „hullámvasutat”. A nyugalmam csak akkor lett teljes, amikor elénk jöttek a kikötő motorcsónakosai. A záróhajónk idősebb legénységét segítették is némi vontatással. Persze a kempingben már az a hír járta, hogy a záróhajónk kimentett egy motorcsónakot.
A lerövidült túránkat egy termálvizes strandolással egészítettük ki. Érdekes volt látni, hogy –az egyébként sportos - diákjaink sem az élményelemeket keresték a strandon, hanem a gyógyvízben lazultak.

Amíg mi túráztunk, addig Kolozsi tanár úr annyi halat fogott, hogy vacsorára mindenkinek jutott az isteni finom sült halból.
Ötödik nap újra nagyon szeles reggelre ébredtünk, így a „Kis – Tisza túra” helyett jött a „B” terv: Strandröpi Bajnokság, amelyet Czövek János, Bubori Imre páros nyert meg.
Délután került sor a kajakversenyre, ahol a lányoknál Andor Anna lett a győztes. Őt követte Balog Kitti és Kocsik Kata. Nyílt kategóriában, pedig Túri Lajos, Duró Márk és Balog Kitti volt a befutó.

Pénteken már csak a felpakolásra maradt idő.
A táborzárást követően mindenki fogadkozott, hogy jövőre is visszatér e varázslatos helyre.
Külön köszönet az iskolavezetésnek, hogy elképzeléseinket megvalósíthattuk.

Hidasi László
testnevelő tanár

Copyright © 2018 PSG Rights Reserved.