Back To Top

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5 foto6 foto7 foto8
Csokit megtalálták. Hamarosan újabb meglepetéssel kedveskedünk nektek. :D

PSG

Mezőberényi Petőfi Sándor Evangélikus Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium

  • Lesefüchse

A verseny keretein belül a diákok aktuális német nyelvű ifjúsági irodalmi alkotásokkal ismerkedhetnek meg, majd az adott regény gyengeségeit és erősséget vita formájában beszélik meg és választják ki ezáltal az év könyvét, illetve az év olvasóját.

http://www.goethe.de/ins/lv/rig/kul/mag/lit/les/deindex.htm

 

  • Jugend debattiert international

http://www.jugend-debattiert.eu/

Cikk az iskola honlapján:http://www.gimnazium.mezobereny.hu/index.php/esemenyek/esemenyek-2013-2014/134-beszallunk-a-vitaba

Cikk az októberi Mezőberényi Hírmondóban:

Beszálltunk a vitába!

A tavalyi tanév ősze nagy mérföldkő volt a „kéttan” életében. 2013. október 18-án Budapesten megismerkedhettünk a Jugend debattiert internationalVitázik a világ ifjúsága elnevezésű nemzetközi vetélkedővel, mivel Magyarország adott otthont a verseny döntőjének. Nagyon nagy hatással volt ránk ez a színvonalas rendezvény, ezért felvételt kértünk és kaptunk a versenyző iskolák sorába.

Mit kell tudni a Jugend debattiert internationalról (JDI)? Ez egy többfordulós vitaverseny, ami természetesen német nyelven folyik. Minden tanév őszén kezdődik a felkészülés az iskolákban, ahonnan a helyi fordulók után kikerülnek a győztesek, akik majd az előválogatón mérettetik meg magukat. Az itt legjobban teljesítő diákok eljutnak Németországba egy ötnapos tréningre, ahol tovább csiszolhatják nyelvtudásukat, fejleszthetik vitatechnikájukat, majd a májusi országos döntőn alkalmazhatják a megszerzett ismereteket. A döntő két legügyesebb vitázója jut el a nemzetközi fordulóra.

A versenyen nyolc ország diákjai vesznek részt: Lengyelország, Csehország, Észtország, Lettország, Litvánia, Ukrajna, Oroszország és 2010 óta Magyarország. Az országos döntőkből kikerült legjobbak a következő tanév őszén találkoznak a nemzetközi finálén (a 2012-es döntőt egy magyar diáklány nyerte!).

A verseny közvetlen célja, hogy a résztvevő diákok intenzív vitatréningeken elsajátítsák annak technikáját, miközben a német nyelvet használják.

Távolabbi célja pedig, hogy érzékennyé tegye a diákokat arra, hogy kritikusan szemléljék a társadalmi változásokat, eseményeket, tudjanak ezekről véleményt nyilvánítani és mások véleményére reagálni.

Nagyon hamar kiderült, hogy jó döntés volt „beszállnunk a vitába”. Rögtön az első év szép sikereket hozott. Tavaly ősszel megrendeztük az első iskolai fordulót, ahonnan a 11.b osztályos Tóth Anna Laura és a 12.b osztályos Sárkány Gabriella jutott tovább. Idén tavasszal őket kísértük fel a budapesti Goethe Intézetbe az előválogatóra, amelyen mindketten nagyon szépen szerepeltek és Laura továbbjutott az országos versenyre. Ez azt jelentette számára, hogy egy ötnapos drezdai tréningen vehet részt finalistatársaival. A németországi felkészítést követően májusban egy hetet Budapesten töltött, ekkor került megrendezésre az országos elődöntő és döntő, és ez idő alatt tovább képezték a résztvevőket. Sajnos idén ősszel a nemzetközi megmérettetésen nem ő képviseli Magyarországot, de rengeteg hasznos tapasztalatot gyűjtött.

Itt olvashatják Laura beszámolóit a drezdai útról és a budapesti fináléról:

„Május 27-én reggel indultunk vonattal Budapestről Drezdába. Megérkezve már a vasútállomáson találkoztunk a cseh diákokkal.

Városnézéssel kezdtük a hetet, ami egyben a tréning végéig az egyetlen olyan programunk volt, ahol nem vitakészségünket fejlesztettük. Hisz ebéd után azonnal két csoportra osztottak minket (szigorúan cseheket és magyarokat keverve), és bemutatták a tanárainkat, akik mindketten a németországi Jugend debattiert mentorai, és retorikai végzettségük révén rengeteg más területen is tevékenykednek, ahol azt tanítják, hogyan add át mondanivalódat úgy, hogy azt mind verbális, mind nonverbális formában a legjobban ki tudd fejezni, alá tudd támasztani.

Erre szolgáltak a mi tréningjeink is, amelyeken részletesen kitértünk:

  • a testbeszéd fontosságára és alkalmazására
  • a vita és az álláspontjaink (pro1, contra1, pro2, contra2) bevezetésére – a megnyitó beszédre, amiben a vita elején minden résztvevőnek két percbe sűrítve meg kell alapoznia a későbbi érvelését - és ennek a beszédnek a felépítésére, tartalmi követelményire
  • magára a vitára – a nyitott beszélgetésre, ahol a vitázóknak szabadon beszélve, egymásnak érvelve és egymást cáfolva meg kell védeniük álláspontjukat - annak felépítésére, és egy pár jó tippre, hogy hogyan lehet könnyebben átlátni az ekkor felmerülő érvek sokaságát
  • és a vita lezárására – a záró beszédre, ahol megint minden résztvevőnek egymást követően egy percben le kell zárnia a vitát, saját álláspontja megerősítésével

De ezen kívül még sok apró tippet, és szempontot kaptunk, amelyek által élvezetesebbek lesznek a vitáink, mind nekünk, mind a vita nézői számára.

A háromnapos tréninget záró vitákkal fejeztük be, amelyen mindenki alkalmazhatta mindazt, amit az elmúlt napokban tanult. Utána pedig eljött a mindenki által várt pillanat, amikor a szervezők kihirdették mind a cseh mind a magyar elődöntő és döntő fordulóinak a témáit.

A felejthetetlen hetet libegőzéssel és búcsúesttel zártuk.

A budapesti elődöntő vitatémája: „Bevezessék-e Magyarországon, hogy alkoholtartalmú italokat csak államilag ellenőrzött üzletekben lehessen árusítani?”. Itt látszott a különbség az előző fordulókhoz képest, mert a terem tele volt székekkel, amelyek mindegyikén nézők, tanárok és régi versenyzők ültek, akik mind azért voltak ott, hogy megnézzék a vitánkat, vagy szurkoljanak osztálytársuknak, barátaiknak. Az eredményhirdetés során kihirdették az első 4 helyezettet, akik továbbjutottak a döntőbe és itt derült ki, hogy én lettem az ötödik, ezért én lettem a pótversenyző, arra az esetre, ha a döntő vitán valaki nem tudna részt venni.

A döntőt az Andrássy Egyetem tükörtermében rendezték meg, ahova az elődöntőhöz hasonlóan rengeteg nézőt vártak. A műsor bevezetése a Snétberger Alapítvány közreműködésével két gitárdarab volt, ezután a műsorvezető a pódiumra hívta a vitázókat, és megkezdődött a Vitázik a világ ifjúsága országos döntője, amelyet felkészült nézőként élvezhettem, mivel szerencsére senki nem esett ki az utolsó pillanatban.

„Visszavonják-e a közterületen való életvitelszerű tartózkodásról szóló szabályozást Magyarországon?” – erről a kérdésről vitáztak a pódiumon. Ezen a vitán látszott csak igazán, hogy mekkora jelentősége volt a rengeteg felkészülésnek az iskolákban, és a tréningeknek. Hisz míg a korábbi fordulók során mindenki csak ismerkedett a versenyzés ezen műfajával, most már egy teljes mértékben szervezett, formailag szinte tökéletes, logikailag tökéletesen követhető, sokszínű vitának lehettem szemtanúja, amiért mérhetetlenül hálás vagyok. Ugyan nem jutottam be a döntőbe, de a verseny által nyelvileg, retorikailag és rengeteg egyéb szempontból olyan tudásra tettem szert, amit az életem minden pillanatában használhatok.”                                                              

Tóth Anna Laura

Laura sikeres felkészülését Kiss Timea és Susan Kersten tanárnők segítették. S itt még nem ér véget a történet! A Magyarországi Németek Országos Önkormányzata jóvoltából október 18-án Laura egy baden-württembergi körútra indult.

Az idei tanévre szóló nevezésünket érvényesítettük, tehát vitában maradunk!

        Braun Péterné Kristóf Viktória

Copyright © 2017 PSG Rights Reserved.